Νέα Εποχή Αναλύσεων: Google Analytics 4 vs Universal Analytics

Στο συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο του ψηφιακού μάρκετινγκ, είναι κρίσιμο οι επιχειρήσεις να παραμένουν μπροστά στις εξελίξεις. Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που συνέβη τον Ιούλιο του 2023 ήταν η μετάβαση από το Google Analytics Universal στο Google Analytics 4 (GA4). Αυτή η αναβάθμιση φέρνει μια νέα εποχή στην μελέτη των δεδομένων του ψηφιακού περιβάλλοντος, εξοπλίζοντας τις επιχειρήσεις με μια βαθύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς των χρηστών και βελτιωμένες ικανότητες λήψης στρατηγικών αποφάσεων.

 

Τι είναι αυτό που έχει αλλάξει λοιπόν; Ας δούμε ξεχωριστά τις βασικές αλλαγές και βελτιώσεις που φέρνει το GA4 στο τραπέζι, συγκρίνοντάς το με τον παραδοσιακό χώρο του Universal Analytics.

 

1. Παρακολούθηση Δεδομένων βάσει Συμβάντων έναντι Έμφασης στις Προβολές Σελίδας

Το Universal Analytics στηριζόταν κυρίως στην παρακολούθηση των προβολών σελίδας για τη μέτρηση της συμμετοχής των χρηστών. Το Google Analytics 4 κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, ακολουθώντας μια προσέγγιση παρακολούθησης βάσει γεγονότων. Αυτό σημαίνει ότι το GA4 επικεντρώνεται στην καταγραφή μιας μεγάλης ποικιλίας των αλληλεπιδράσεων των χρηστών, όπως κλικ, κύλιση, πραγματοποίηση συναλλαγών αναπαραγωγές βίντεο και άλλα. Αυτή η λεπτομερής παρακολούθηση γεγονότων ζωγραφίζει μια πλουσιότερη εικόνα του πώς αλληλεπιδρούν οι χρήστες με τον ιστότοπό σας ή την εφαρμογή σας, επιτρέποντάς σας να ρυθμίσετε τις στρατηγικές σας με ακρίβεια.

 

Σημαντική είναι επίσης η ευελιξία που παρέχει το νέο μοντέλο στην παραμετροποίηση των γεγονότων (events). Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να μετρήσουμε events αλλα και συγκεκριμένες παραμέτρους των events, δηλαδή επιπλέον context και πληροφορίες για το event. Οι πληροφορίες αυτές μπορεί να είναι το product ID σε ένα event συναλλαγής ή η διάρκεια προβολής σε ένα event αναπαραγωγής βίντεο.

 

Ακόμη, πλέον δεν υπάρχουν τα goals που είχαμε συνηθίσει το Universal Analytics, αλλά μόνο events από τα οποία τα πιο σημαντικά μπορούν να οριστούν ως μετατροπές.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα συνεργάτη για τον οποίο αξιοποιούνται τα συμβάντα του GA4 είναι το παρακάτω: Λόγω του ότι οι κρατήσεις του συνεργάτη πραγματοποιούνται σε τρίτο σύστημα, εκτός ιστοσελίδας, η Google αδυνατεί πολλές φορές να αποτυπώσει την διαδρομή του χρήστη από την αναζήτηση δωματίου μέχρι και την τελική κράτηση.

 

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το πρόβλημα λύθηκε με τον ορισμό custom events που καταγράφουν συγκεκριμένες ενέργειες χρηστών στην σελίδα που αντιπροσωπεύουν βήματα μέχρι και την τελική κράτηση. Πιο συγκεκριμένα, τέθηκε ένα custom μονοπάτι από την στιγμή που αναζητά ο χρήστης διαθεσιμότητα στο κατάλυμα, την προσθήκη του δωματίου στο καλάθι μέχρι και την τελική κράτηση και πληρωμή. Με αυτόν τον τρόπο λύθηκε το πρόβλημα αποτύπωσης του μονοπατιού, εντοπίστηκαν ακριβώς τα βήματα με το μεγαλύτερο ποσοστό εγκατάλειψης και εφαρμόστηκαν αλλαγές για την βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη στα συγκεκριμένα σημεία.

2. Βελτιωμένη Παρακολούθηση Πολλαπλών Πλατφορμών

Το GA4 πηγαίνει το σύστημα της παρακολούθησης πολλαπλών πλατφορμών σε ένα εντελώς νέο επίπεδο. Στην ψηφιακή εποχή, οι χρήστες μεταβαίνουν ομαλά από συσκευή σε συσκευή, κάνοντας δύσκολη την ακριβή χαρτογράφηση του ταξιδιού τους. Εκεί συμβάλει το GA4 με τις προηγμένες δυνατότητές του για παρακολούθηση πολλαπλών πλατφορμών. Και αυτό το κάνει καταγράφοντας τις αλληλεπιδράσεις των χρηστών σε ιστότοπους, εφαρμογές και ακόμη και αφηρημένες αλληλεπιδράσεις, παρέχοντας μια ενοποιημένη εικόνα της συμπεριφοράς του κοινού σας σε όλο το ταξίδι τους.

 

Με την νέα λειτουργία του GA4 “Ροή δεδομένων” δίνεται πλέον η δυνατότητα να γίνεται η καταγραφή δεδομένων από διάφορες πλατφόρμες, σε ένα ενοποιημένο Google Analytics Property.

3. Αλλαγές σε Μετρικές

Το ποσοστό εγκατάλειψης ήταν ένας βασικός δείκτης για το πώς αλληλεπιδρούν και αν ενδιαφέρονται οι επισκέπτες για μια ιστοσελίδα. Πλέον, ενώ η συγκεκριμένη μετρική υπάρχει και στο GA4, έχει αντικατασταθεί στην χρήση της από την ακριβώς αντίθετη μετρική, το ποσοστό αφοσίωσης. Το ποσοστό αφοσίωσης είναι το ποσοστό των χρηστών που ενδιαφέρθηκαν για το περιεχόμενο της ιστοσελίδας και δεν έφυγαν χωρίς να αλληλεπιδράσουν ή να επενδύσουν έναν ελάχιστο χρόνο σε αυτή. Πιο συγκεκριμένα αφοσιωμένος χρήστης θεωρείται πλέον εκείνος που έχει επισκεφθεί πάνω από μία σελίδες, ή έχει πραγματοποιήσει κάποια μετατροπή ή έχει παραμείνει στον ιστοχώρο για παραπάνω από 50 δευτερόλεπτα.

4. Ενεργοποιημένες Αναλύσεις με Τεχνητή Νοημοσύνη

Ένα από τα πιο συναρπαστικά χαρακτηριστικά του GA4 είναι η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης. Το μοντέλο νέο χρησιμοποιεί τη μηχανική μάθηση για να παρέχει αυτόματες αναλύσεις. Είναι σαν να έχετε τον δικό σας αναλυτή δεδομένων, που αναγνωρίζει διαρκώς τάσεις και ευκαιρίες που κρύβονται μέσα στα δεδομένα σας. Αυτό επιτρέπει στις επιχειρήσεις να λαμβάνουν πιο έξυπνες αποφάσεις, να βελτιστοποιούν τις καμπάνιες τους και να μεγιστοποιούν τα κέρδη τους με πιο αποτελεσματικό τρόπο.

5. Απλοποιημένη Αναφορά και Ανάλυση

Πείτε αντίο στις αμέτρητες και χαοτικές αναφορές του Universal Analytics. Το GA4 διαθέτει μια πιο εύκολη στη χρήση και απλοποιημένη διεπαφή αναφοράς. Από τις 78 διαφορετικές αναφορές του Universal Analytics, πλέον έχουμε 30 πιο απλοποιημένες αναφορές GA4, με την προσθήκη της λειτουργίας “Εξερεύνηση”. Η προσαρμογή είναι παιχνιδάκι, επιτρέποντάς σας να δημιουργήσετε αναφορές προσαρμοσμένες στις συγκεκριμένες σας ανάγκες. Αυτή η φιλική προς τον χρήστη προσέγγιση όχι μόνο εξοικονομεί χρόνο, αλλά κάνει την ερμηνεία των δεδομένων πιο προσιτή για τους marketers όλων των επιπέδων.

 

6. Συμβατότητα με κανόνες GDPR

Το GA4 έχει λάβει νέα μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Μερικά από αυτά είναι:

  • Ανωνυμοποίηση IP χρήστη
  • Μικρότερο Χρονικό διάστημα διατήρησης δεδομένων: Ενώ το Universal Analytics δεν είχε περιορισμό διατήρησης ιστορικών δεδομένων, το GA4 έχει επιλογή διατήρησης δεδομένων μέχρι και 14 μήνες πριν. Αν ένας οργανισμός θέλει να διατηρήσει δεδομένα GA4 για περιόδους μεγαλύτερες των 14 μηνών θα πρέπει να αποθηκεύει με custom τρόπο τα δεδομένα αυτά τοπικά. Μια χρήσιμη επιλογή είναι η σύνδεση και αποθήκευση των δεδομένων αυτών στην βάση δεδομένων BigQuery και την ανάκτησή τους on demand.
  • Όρια Δεδομένων: Εάν λείπουν δεδομένα από την αναφορά ή την εξερεύνηση σας, αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι το Google Analytics έχει εφαρμόσει ένα όριο δεδομένων. Τα όρια δεδομένων εφαρμόζονται για να αποτρέψουν οποιονδήποτε παρακολουθεί μια αναφορά ή μια εξερεύνηση από το να συμπεράνει την ταυτότητα μεμονωμένων χρηστών βάσει δημογραφικών στοιχείων, ενδιαφερόντων ή άλλων ενδείξεων που υπάρχουν στα δεδομένα. Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν δεν υπάρχει ο ελάχιστος αριθμός χρηστών στην ιστοσελίδα για την επιλεγμένη χρονική περίοδο.

 

7. Μοντέλο Απόδοσης

Ένα θέμα που απασχολεί τους marketers σχετικά με τον προσδιορισμό των αποδοτικότερων καναλιών για μια ιστοσελίδα είναι το σύστημα απόδοσης των μετατροπών. Το Universal Analytics το default μοντέλο απόδοσης ήταν το last click το οποίο απέδιδε τις μετατροπές στο τελευταίο κανάλι από όπου μπήκε ο χρήστης στην ιστοσελίδα και πραγματοποίησε την μετατροπή. Αυτό το μοντέλο όμως ίσως δεν αποτυπώνει πάντα την πλήρη εικόνα καθώς ένας χρήστης μπορεί να επισκεφθεί την ιστοσελίδα από πολλά κανάλια πριν πραγματοποιήσει την τελική μετατροπή. Για την επίλυση του ζητήματος αυτού, στο GA4 πλέον υπάρχουν επιπλέον διαφορετικοί τρόπο για την απόδοση των μετατροπών σε κανάλια προέλευσης των χρηστών. οι τρόποι αυτοί είναι:

  • Βάσει δεδομένων
  • Τελευταίο κλικ
  • Πρώτο κλικ
  • Γραμμικό
  • Βάσει θέσης
  • Εξασθένηση στον χρόνο

 

Από τα παραπάνω ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το μοντέλο βάσει δεδομένων. Η απόδοση χρησιμοποιεί αλγορίθμους μηχανικής εκμάθησης, για να αξιολογεί τόσο τις διαδρομές που εξασφαλίζουν μετατροπές όσο και εκείνες που δεν εξασφαλίζουν μετατροπές. Το μοντέλο Βάσει δεδομένων που προκύπτει μαθαίνει πώς τα διαφορετικά σημεία επαφής επηρεάζουν τα αποτελέσματα μετατροπής. Το μοντέλο αυτό περιλαμβάνει παράγοντες όπως τη χρονική απόσταση από τη μετατροπή, τον τύπο συσκευής, τον αριθμό των αλληλεπιδράσεων με διαφημίσεις, τη σειρά προβολής διαφημίσεων, καθώς και τον τύπο των στοιχείων δημιουργικού.

Παρακάτω βλέπουμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα συνεργάτη όπου το μοντέλο απόδοσης ενίσχυσε τον τρόπο με τον οποίο αξιολογήθηκαν τα κανάλια που έφεραν μετατροπές, και στην προκειμένη κρατήσεις στην ιστοσελίδα. Είναι ευκόλως κατανοητό ότι συγκεκριμένες πηγές επισκεψιμότητας και μετατροπών έχουν αποκρυφτεί για την διασφάλιση ιδιωτικότητας των δεδομένων.

Αρχικά, βλέπουμε την απόδοση last click μέσω του Universal Analytics, όπου οι μετατροπές διαμοιράζονται αυστηρά σε 5 συγκεκριμένα κανάλια.

Για την ίδια περίοδο οι μετατροπές, που εδώ αποτυπώνονται ως κρατήσεις, μέσω GA4 και του μοντέλου απόδοσης βάσει δεδομένων διαμοιράζονται σε μεγαλύτερο εύρος καναλιών. Αυτό γιατί η αξιολόγηση των καναλιών δεν γίνεται πλέον με το μοντέλο last click αλλά πλέον λαμβάνει υπόψη και απονέμει την αντίστοιχη βαρύτητα σε όλα τα μέσα από τα οποία πέρασε ο χρήστης μέχρι να κάνει την τελική μετατροπή.

Η μετάβαση στο GA4 έχει ξεκινήσει από την 1η Ιουλίου του 2023 και είναι σταδιακή. Αυτό σημαίνει ότι μερικά Universal Properties μπορεί να ισχύουν ακόμη και σήμερα, αλλά σιγά σιγά θα αρχίσουν να διαγράφονται από την Google ή δεν θα καταγράφουν πλέον δεδομένα.

 

Συνολικά, το Google Analytics 4 επανασχεδιάζει τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τη συμπεριφορά των χρηστών και βελτιώνουμε τις ψηφιακές μας προσπάθειες. Είναι μια μετάβαση από την απλή μελέτη προβολών σελίδας στην μελέτη των αλληλεπιδράσεων και της συμπεριφοράς των χρηστών, από τη χειροκίνητη ανάλυση στις αυτόματες αναλύσεις με την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Η Tourix, όντας πλέον ένα αξιόπιστο data-driven digital marketing agency είναι σε θέση να σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε τη δύναμη του GA4 για να αναβαθμίσετε την επιχείρησή σας.

 

Είστε έτοιμοι να συμμετάσχετε και εσείς στο μέλλον της ανάλυσης δεδομένων; Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα και ας ξεκινήσουμε αυτή τη συναρπαστική περιπέτεια μαζί!

 

Θανάσης Αθανασιάδης
Υπεύθυνος τμήματος Data & Business Analytics, Tourix

Welcome to Tourix!

Tourix is a digital marketing agency with a holistic approach on B2B services exclusively for Travel & Tourism industries, followed by a solid portfolio. We actively contribute in favour of our partners’ brand awareness, marketing & sales strategy, as well as profitability by utilizing New Technologies, while our solutions-oriented team of experts always try to expand the limits of traditional marketing norms.