Βιώσιμος Τουρισμός: Η Νέα Εποχή των Διακοπών στην Ελλάδα

Ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι πλέον απλά μια τάση – είναι το μέλλον των ταξιδιών. Καθώς η Ελλάδα παραμένει ένας από τους κορυφαίους προορισμούς στην Ευρώπη, είναι καιρός να εξετάσουμε πώς μπορούμε να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε αυτή τη θέση, ενσωματώνοντας παράλληλα βιώσιμες πρακτικές.

Η Θέση της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Τουρισμό

Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της European Travel Commission (ETC), η Ελλάδα κατέχει την 4η θέση στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για διακοπές, με 5,9% των προτιμήσεων, αυξημένο από 5,4% πέρυσι[1]. Ειδικότερα στην κατηγορία “ήλιος και θάλασσα”, η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη με 11% των προτιμήσεων, μετά την Ισπανία[1]. Αυτά τα στοιχεία υπογραμμίζουν τη σημαντική θέση της χώρας μας στον ευρωπαϊκό τουρισμό, αλλά και την ανάγκη για προσαρμογή στις νέες τάσεις.

Προκλήσεις και Ανησυχίες των Ταξιδιωτών

Παρά την υψηλή θέση της Ελλάδας, υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το 10,1% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών ανησυχούν για τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ενώ το 9,3% προβληματίζονται για τον υπερτουρισμό[1]. Επιπλέον, το 76% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προσαρμόζει τις ταξιδιωτικές του συνήθειες λόγω της κλιματικής αλλαγής[1]. Αυτά τα στοιχεία αναδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη για στροφή προς πιο βιώσιμες πρακτικές.

Βιώσιμες Πρακτικές και Προτιμήσεις των Τουριστών

Η έρευνα της ETC αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες τάσεις στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών:

  1. Το 17% αποφεύγει προορισμούς με ακραίες θερμοκρασίες, ποσοστό που αυξάνεται στο 32% για τους άνω των 55 ετών[1].
  2. Το 16% προτιμά μέρη με σταθερό καιρό[1].
  3. Το 15% παρακολουθεί προσεκτικά τις μετεωρολογικές προβλέψεις[1].
  4. Το 11% επιλέγει δραστηριότητες ανεξάρτητες από τον καιρό[1].

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα της Travellyze, οι βιώσιμοι ταξιδιώτες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε διάφορες ομάδες, όπως οι “Τουρίστες Προσανατολισμένοι στην Τοπικότητα” (23%) που δίνουν έμφαση στην υποστήριξη των τοπικών κοινοτήτων, και οι “Ενθουσιώδεις Πράσινοι Τουρίστες” (10%) που βλέπουν τη βιωσιμότητα ως τρόπο ζωής[2].

Πώς Μπορεί η Ελλάδα να Ανταποκριθεί

  1. Εποχικότητα: Με το 45% των ταξιδιωτών να επιλέγουν Ιούνιο-Ιούλιο και 39% Αύγουστο-Σεπτέμβριο[1], υπάρχει ευκαιρία για επέκταση της τουριστικής περιόδου σε πιο ήπιους μήνες, μειώνοντας έτσι την πίεση στους φυσικούς πόρους και τις υποδομές.
  2. Θεματικές Μορφές Τουρισμού: Ανάπτυξη δραστηριοτήτων που δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από τον καιρό, όπως ο πολιτιστικός και ο γαστρονομικός τουρισμός. Αυτό μπορεί να προσελκύσει τους “Τουρίστες Προσανατολισμένους στην Τοπικότητα” που αντιπροσωπεύουν το 23% των βιώσιμων ταξιδιωτών[2].
  3. Βιώσιμες Μεταφορές: Παρότι το 54% προτιμά το αεροπλάνο, υπάρχει περιθώριο προώθησης πιο οικολογικών μέσων, όπως το τρένο (10%) ή ακόμα και ηλεκτρικά οχήματα για τοπικές μετακινήσεις[1]. Αυτό θα μπορούσε να απευθύνεται στους “Ενθουσιώδεις Πράσινους Τουρίστες” (10%)[2].
  4. Ψηφιακή Καινοτομία: Με σχεδόν όλους τους Ευρωπαίους να χρησιμοποιούν ψηφιακές πηγές για τα ταξίδια τους[1], η Ελλάδα μπορεί να αναπτύξει εφαρμογές που προωθούν βιώσιμες επιλογές. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει πληροφορίες για τοπικά προϊόντα, εξοικονόμηση νερού και ενέργειας, και μείωση των απορριμμάτων τροφίμων[3].
  5. Πιστοποιήσεις Βιωσιμότητας: Ανάπτυξη και προώθηση πιστοποιήσεων βιωσιμότητας για καταλύματα και τουριστικές επιχειρήσεις, παρόμοια με την πρωτοβουλία “Swisstainable” της Ελβετίας[3].

Συμπεράσματα και Επισημάνσεις

Η Ελλάδα έχει όλα τα εφόδια για να γίνει πρωτοπόρος στο βιώσιμο και αειφόρο τουρισμό. Με στρατηγικό σχεδιασμό και καινοτόμες πρακτικές, μπορούμε όχι μόνο να διατηρήσουμε, αλλά και να ενισχύσουμε τη θέση μας ως κορυφαίος προορισμός για ταξίδια. Προσφέροντας επιλογές που απευθύνονται στις διάφορες κατηγορίες βιώσιμων ταξιδιωτών, από τους “Τουρίστες Προσανατολισμένους στην Τοπικότητα” μέχρι τους “Ενθουσιώδεις Πράσινους Τουρίστες”, η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει μια υπεύθυνη και αξέχαστη εμπειρία στους επισκέπτες της.

Ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι απλά μια επιλογή – είναι το μέλλον της ελληνικής φιλοξενίας. Με τη σωστή προσέγγιση, η Ελλάδα μπορεί να μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, διασφαλίζοντας ότι οι μελλοντικές γενιές ταξιδιωτών και κατοίκων θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν τις ομορφιές της χώρας μας.

 

Μυρσίνη Σοφία – Νίκα
Data Marketing Specialist

 

[1] Έρευνα European Travel Commission (ETC) “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel – Wave 19” – Τουρισμός: Στην πρώτη τετράδα προτίμησης των Ευρωπαίων η Ελλάδα https://www.ot.gr/2024/07/09/tourismos/tourismos-stin-proti-tetrada-protimisis-ton-eyropaion-i-ellada-provlimatizoun-ta-akraia-kairika-fainomena-kai-o-ypertourismos/

[2] Έρευνα Travellyze για βιώσιμους ταξιδιώτες στην Ελβετία – Sustainable Tourism: A Growing Trend https://travellyze.com/tpost/s26ozrs5c1-sustainable-tourism-a-growing-trend

[3] Άρθρο για βιώσιμη συμπεριφορά καταναλωτών στον τομέα της φιλοξενίας – The 7 segments of sustainable tourists in Switzerland https://hospitalityinsights.ehl.edu/7segments-sustainable-tourists-switzerland

Welcome to Tourix!

Tourix is a digital marketing agency with a holistic approach on B2B services exclusively for Travel & Tourism industries, followed by a solid portfolio. We actively contribute in favour of our partners’ brand awareness, marketing & sales strategy, as well as profitability by utilizing New Technologies, while our solutions-oriented team of experts always try to expand the limits of traditional marketing norms.