Η ομάδα Tourism Marketing & Research της Tourix, παρακολουθώντας τις τάσεις σχετικά με τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές των ταξιδιωτών διεθνώς, συνέλεξε και μοιράζεται μαζί σας τα σημαντικότερα στοιχεία ερευνών που μελετήθηκαν και που αφορούν ταξιδιωτικές τάσεις για το 2024.
Η πρώτη έρευνα, της online πλατφόρμας κρατήσεων Booking.com, εστιάζει στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και στο τι ακριβώς επιθυμούν να βιώσουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους. Η δεύτερη έρευνα, βασίζεται σε στοιχεία της πολυαναγνωρισμένης αλυσίδας πολυτελών ξενοδοχείων Hilton και επικεντρώνεται στις διαφορετικές προτιμήσεις κάθε γενιάς για τα ταξίδια του νέου έτους.
Οι ταξιδιωτικές τάσεις με βάση τις προτιμήσεις για το 2024
Στοιχεία Έρευνας: Booking.com “Out of Autopilot and Into Our Best Life: Booking.com Shares its Seven Predictions for Travel in 2024”, Οκτώβριος 2023
(Alter) Ego Enthusiasts / Ανακαλύπτοντας Τον Άλλο Εαυτό τους
Σύμφωνα με την έρευνα, το 68% των ταξιδιωτών παραδέχονται ότι αισθάνονται ως η καλύτερη έκδοση του εαυτού τους κατά τη διάρκεια των διακοπών, έτοιμοι να απορρίψουν τις αναστολές και να υιοθετήσουν νέες διαστάσεις της προσωπικότητάς τους. Παράλληλα, το 42% είναι πρόθυμο να επενδύσει περισσότερα χρήματα για την ενοικίαση ενός καλύτερου αυτοκινήτου συγκριτικά με αυτό που οδηγεί συνήθως, θεωρώντας την εμπειρία ως μέσο εκφραστικότητας και αυτοπεποίθησης.
Για το 62% των ταξιδιωτών, η ανωνυμία κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού αποτελεί απόλαυση, δίνοντάς τους την ευκαιρία να πλάσουν μια εντελώς νέα εκδοχή του εαυτού τους. Καθιστώντας το ταξίδι μια πραγματική περιπέτεια, το 57% αισθάνεται ως τον “κεντρικό χαρακτήρα-main character” της δικής τους ιστορίας, με τον ρόλο αυτό να τους χαρίζει κίνητρο να είναι πρωταγωνιστές και στην καθημερινή τους ζωή, ακόμη και μετά το ταξίδι.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός πως το 37% των ταξιδιωτών που αποφασίζουν να δημιουργήσουν συναρπαστικές ιστορίες για τη ζωή τους, μοιράζονται αυτές τις επινοήσεις και με ανθρώπους που συναντούν κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους. Με τη δημιουργία ενός έτερου εαυτού (alter ego) στις διακοπές, διαμορφώνουν μια μοναδική εμπειρία που υπογραμμίζει την εκκεντρικότητα και τη διαφορετικότητα τους.
Cool-cationers / Το “νερό” είναι πάντα στην λίστα των διακοπών
Οι διακοπές που έχουν ως επίκεντρο το νερό, ανέκαθεν αποτελούσαν μια αγαπημένη λύση για όσους επιθυμούν να ζήσουν στιγμές χαλάρωσης και να αποβάλλουν το άγχος της καθημερινότητάς τους. Αυξημένη ζήτηση αναμένεται να υπάρχει τόσο σε προορισμούς κοντά στο νερό (για παράδειγμα Θάλασσες, Λίμνες, Ποτάμια, κ.ά.) και τα υποβρύχια ξενοδοχεία, όσο και σε υδάτινες δραστηριότητες ευεξίας όπως η παγοθεραπεία, η πλωτή γιόγκα, τα υδάτινα ηχολουτρά και ο διαλογισμός στο χιόνι.
Το ενδιαφέρον για αυτόν τον τύπο διακοπών διατηρείται διαχρονικά, καθώς παρατηρείται μια συνεχής αύξηση της τάσης. Το 75% των ανθρώπων αναγνωρίζει ότι οι διακοπές με θέμα το νερό αποτελούν την ιδανική επιλογή, ενώ το 36% εκδηλώνει ενδιαφέρον να ακολουθήσει αυτήν την ευεργετική τάση. Πέραν αυτού, το 56% των ταξιδιωτών αναφέρει ότι, όταν οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν στον τόπο διαμονής τους, αναζητούν ενεργά πιο δροσερά μέρη.
Έτσι, το νερό δεν αποτελεί απλώς το φόντο, αλλά γίνεται το κυρίαρχο στοιχείο της εμπειρίας τους. Σε αυτήν την πορεία, οι διακοπές διαμορφώνονται ως μια ευκαιρία να συνδυάσουν την αναζήτηση της χαλάρωσης με την επιθυμία για ανανέωση, με το νερό να αποτελεί τον πρωταγωνιστή.
Surrender Seekers / Αναζήτηση για το Άγνωστο “στα τυφλά”
Η εξέλιξη της ταξιδιωτικής κουλτούρας αναδεικνύεται με ενδιαφέρον, καθώς το 52% των ταξιδιωτών εκφράζει το ενδιαφέρον να επιλέξει ένα ταξίδι “έκπληξης”, όπου όλα, συμπεριλαμβανομένου του προορισμού, παραμένουν άγνωστα μέχρι την άφιξή τους. Η ανάγκη για εξερεύνηση νέων προορισμών (56%) και η αναζήτηση αγνώστων συνταξιδιωτών (34%) αναδεικνύονται ως σημαντικές τάσεις για εκείνους που αναζητούν την περιπέτεια.
Επιπλέον, το 55% επιλέγει τον αυτοσχεδιασμό της τελευταίας στιγμής, αφήνοντας περιθώρια για ελευθερία και αυθεντικότητα στον προγραμματισμό των ταξιδιών τους. Με το 69% να προτιμά ταξίδια που προσαρμόζονται στην τρέχουσα διάθεσή τους.
Σημαντικό ρόλο παίζει επίσης η τεχνητή νοημοσύνη, με το 48% των ταξιδιωτών να είναι ανοιχτοί στη δοκιμή των υπηρεσιών της σε ταξιδιωτικά θέματα και συμβουλές. Το 30% των baby boomers και το 20% της silent generation φαίνεται να εμπιστεύονται την τεχνητή νοημοσύνη για τον προγραμματισμό των ταξιδιών τους.
Culinary Excavators / Εξερευνητές της Γαστρονομίας
Όλο και περισσότερο αυξάνεται η επιθυμία των ταξιδιωτών να ανακαλύψουν την ιστορία που κρύβεται πίσω από τα ντόπια εδέσματα. Μάλιστα, το 61% εκδηλώνει το ενδιαφέρον του για αυτό, περισσότερο από ότι στο παρελθόν. Η τοπική κουζίνα αποτελεί το επίκεντρο της προσοχής τους, πρόθυμοι να εξερευνήσουν τα πάντα γύρω από την γαστρονομία.
Σημαντικό να αναφερθεί είναι επίσης το γεγονός πως το 46% επιθυμεί να εμπλουτίζει την γαστρονομική εμπειρία του με την βοήθεια τεχνολογιών Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR Augmented Reality) / Εικονικής Πραγματικότητας (VR Virtual Reality).
A La Carte Affluencers / Πολυτέλεια ή Οικονομία;
Όσο το κόστος ζωής συνεχίζει να αυξάνεται, οι ταξιδιώτες θέλουν να βρουν τρόπους να ζήσουν τις διακοπές τους με πολυτέλεια αλλά παράλληλα να εξοικονομήσουν χρήματα. Οι εν λόγω ταξιδιώτες, καταφεύγουν στην βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης για να έχουν εύκολα και άμεσα προτάσεις για να επιτύχουν τον στόχο τους και συγκεκριμένα το 56% αυτών.
Οι μισοί ταξιδιώτες πρόκειται να επιλέξουν προορισμούς φθηνότερους από το μέρος όπου ζουν για το 2024, παράλληλα η επιλογή κοντινών προορισμών είναι μία λύση ώστε να απολαύσουν “πολυτελείς” διακοπές με χαμηλότερο κόστος για το 43%. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το 51% είναι πρόθυμο το 2024 να χρησιμοποιήσει τις ανέσεις ενός πεντάστερου ξενοδοχείο από ότι να μείνει σε αυτό.
Mindful Aesthetes / Κομψή Βιωσιμότητα
Αρκετά σημαντικό για παραπάνω από τους μισούς (53%) ταξιδιώτες του 2024 αποτελούν η βιωσιμότητα και η κομψότητα, αναζητώντας καταλύματα που έχουν αρκετούς χώρους πράσινου και φυτά στο εσωτερικό τους.
Επίσης, ένα σημαντικό ποσοστό ταξιδιωτών (60%) ενδιαφέρεται για ταξιδιωτικές εφαρμογές με προτάσεις για βιώσιμες επιλογές που θα τους προσφέρουν κάποια ανταμοιβή, όπως για παράδειγμα προτάσεις για μέρη εκτός της πεπατημένης ή/και ανεξερεύνητους προορισμούς.
Οι ταξιδιωτικές τάσεις μέσα από τα μάτια των γενιών για το 2024
Στοιχεία Έρευνας: Hilton “What Millennials, Gen Z, Gen X and Baby Boomers Tell Us About Travel in the Year Ahead”, Οκτώβριος 2023
Προτεραιότητα των Ταξιδιωτών: Ο Ύπνος
Όλοι οι ταξιδιώτες, ανεξαρτήτως ηλικίας, τονίζουν ότι ο κύριος λόγος που επιθυμούν να ταξιδέψουν το 2024 είναι για ξεκούραση και να ανακτήσουν την ενέργειά τους.
- 55% Gen Z (16 – 26 ετών)
- 60% Millennial (27 – 42 ετών)
- 68% Gen X (43 – 56 ετών)
- 67% Baby Boomer (57 – 74 ετών)
Μάλιστα, το 27% δήλωσε πως θα προτιμήσει ένα αξιόπιστο brand καθώς γνωρίζει ότι θα του παρέχει άριστης ποιότητας ανέσεις όπως ένα καλό στρώμα για έναν ξεκούραστο ύπνο. Για να ικανοποιήσουν αυτή την ανάγκη, μία από τις ενέργειες που κάνουν (το 27%) είναι η επιλογή αξιόπιστων brands που παρέχουν άριστης ποιότητας ανέσεις, για παράδειγμα ένα καλό και άνετο στρώμα, για έναν ξεκούραστο ύπνο. Ειδικότερα, 1 στους 4 ταξιδιώτες της γενιάς Baby Boomer τις αναζητούν.
Επιπλέον, παρατηρήθηκε ότι οι ταξιδιώτες προτιμούν δωμάτια με λευκό θόρυβο (ένα μείγμα ηχητικών κυμάτων κατά των οποίων δίνεται η δυνατότητα χαλάρωσης και χρησιμοποιούνται για τον αποκλεισμό ανεπιθύμητων θορύβων). Το 10% επιλέγει να ταξιδέψει με μηχανή λευκού θορύβου εξασφαλίζοντας έναν ήρεμο και ξεκούραστο ύπνο. Για αυτό το 20% αποφεύγει τα δωμάτια κοντά στον ανελκυστήρα ή τους πρώτους ορόφους.
- Το 60% προτιμά προορισμούς θέρετρων
- Το 40% στρέφεται σε αστικούς προορισμούς.
Σημαντική η δυνατότητα Κράτησης Online και η Αφοσίωση στα Brands
Για το 80% είναι πολύ σημαντικό να έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την κράτηση τους διαδικτυακά, με υψηλό ποσοστό για τις νεότερες γενιές. Πιο συγκεκριμένα,
- 83% Gen Z
- 86% Millennial
- 74% Gen X
- 66% Baby Boomer
Ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά να πραγματοποιεί κρατήσεις με τρόπους που θα τους αποφέρει προνόμια οδηγώντας τους πολλές φορές να παραμένουν πιστοί στα brands. Αφοσίωση στα brands σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες επιλέγουν ξανά και ξανά μία επιχείρηση/ένα προϊόν και κατέχει καθοριστικό ρόλο για όλες τις ηλικίες όταν προγραμματίζουν ταξίδια. Αναλυτικότερα, το 67% των Millennials προβαίνουν στην μεγιστοποίηση των προνομίων που κερδίζουν και ακολουθεί πολύ κοντά και η Gen Z με 64%.
Εξίσου σημαντικό αποτελεί για το 80% των ταξιδιωτών να μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως τις τεχνολογικές υπηρεσίες που προσφέρονται εντός μίας επιχείρησης όπως για παράδειγμα την ευκολότερη διαδικασία σύνδεσης στο wifi. Πιο συγκεκριμένα:
- 84% Gen Z
- 83% Millennial
- 79% Gen X
- 69% Baby Boomer
Ταξίδια Αναψυχής & Γαστρονομία
Ιδιαίτερα μετά την πανδημία περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες παγκοσμίως (64%) φαίνεται ότι προτιμά να επενδύσει περισσότερο στα ταξίδια αναψυχής το 2024. Όπου παρατηρείται πιο πολύ για τους Gen Z (72%) και τους Millennials (71%).
Πολλοί ταξιδιώτες όταν φτάνουν στον προορισμό τους, στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο καλό φαγητό, ποτό, την περιπέτεια, την επαφή με τους ανθρώπους και την τοπική κουλτούρα. Η τοπική και παραδοσιακή κουζίνα αποτελεί ένα βασικό στοιχείο για την επιλογή των ταξιδιωτών (86%) όπως επίσης και η επιλογή ενός καλού εστιατορίου στο ξενοδοχείο που θα διαμείνουν (82%).
Οι Gen X και οι Baby Boomers αποτελούν οι γενιές που αναμένεται να επενδύσουν στην γαστρονομία, ενώ η Gen Z οι Millennials στοχεύουν στην ανακάλυψη των bars και ιδιαίτερα στα τοπικά hotel bars για τα ταξίδια το 2024, καθώς επίσης στις εμπειρίες και τις περιπέτειες.
Περίπου το 45% κάθε γενιάς ταξιδεύει για να επανενωθεί με φίλους και συγγενείς.
Το 40% των ταξιδιωτών παγκοσμίως δηλώνει ότι οι δύο κορυφαίοι λόγοι για να ταξιδέψει αποτελούν η γνωριμία με νέους πολιτισμούς/προορισμούς (42% Gen Z, 44% Millennial, 36% Gen X, 34% Baby Boomer) και η εμβάθυνση στην δική τους κουλτούρα/κληρονομιά (26% Gen Z, 32% Millennial, 22% Gen X, 18% Baby Boomer).
Ταξίδια για Επαγγελματικούς Λόγους
Το 46% των αυτό-απασχολούμενων και των πλήρως απασχολούμενων παγκοσμίως σχεδιάζουν το 2024 να ταξιδέψουν για επαγγελματικούς λόγους ή να το συνδυάσουν με τις διακοπές τους. Με τις εξής χώρες να είναι περισσότερο πιθανό:
- 65% Ινδία
- 64% Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- 60% Κίνα
Παγκοσμίως η τάση αυτή αναδεικνύεται μεταξύ των γενιών με το 53% των Millennials και Gen Z να σχεδιάζουν αυτού του είδους ταξίδια το 2024.
Ένα αξιοσημείωτο ποσοστό αυτών που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους της γενιάς των Millennials και Gen Z, παγκοσμίως, δηλώνει ότι το 2024 θα κάνουν επαγγελματικά ταξίδια μεγαλύτερης διάρκειας, ώστε να έχουν επιπλέον χρόνο για διακοπές. Συγκεκριμένα, οι ταξιδιώτες που είναι πιο πιθανό να πράξουν έτσι είναι:
- 39% Ινδία
- 36% Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
- 34% Μεξικό
Ταξίδια και Περιβαλλοντικός Αντίκτυπος
Κατά την διάρκεια του ταξιδιού, το 74% των ταξιδιωτών δηλώνουν ότι είναι σημαντική για αυτούς η ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
Η κλιματική αλλαγή είναι εξίσου πολύ σημαντική καθώς είναι κάτι που πολλοί ταξιδιώτες υπολογίζουν και ενδεχομένως αποτελέσει παράγοντας αλλαγής των σχεδίων τους. Πιο συγκεκριμένα,
- 69% Gen Z
- 72% Millennial
- 63% Gen X
- 54% Baby Boomer
Βιβλιογραφία
- Η έρευνα της Hilton πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 10.000 ταξιδιώτες από εννέα χώρες (Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, Κίνα, Ινδία, Μεξικό, Σιγκαπούρη και τις Η.Α.Ε.) σε ενήλικες ηλικίας κάτω των 75 ετών. Όπου αναφέρονται 4 σημαντικές και καταλυτικές τάσεις για το 2024.
- Η έρευνα της Booking.com διεξήχθη σε περισσότερους από 27.000 ταξιδιώτες σε 33 χώρες και περιοχές. (συνολικά, ερωτήθηκαν 27.730 ερωτηθέντες σε 33 χώρες και επικράτειες).
Σχετικά με το άρθρο
Επιμελήθηκε από το τμήμα Tourism Marketing and Research της Tourix, με σκοπό την ανάλυση δεδομένων και την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων σε σχέση με τον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδιών.





