Δεδομένα & Αναλύσεις: Η Συμβολή του Data & Analytics Department της Tourix στον Τουρισμό

Εισαγωγή

Το τμήμα Data & Analytics αποτελεί βασικό πυλώνα των υπηρεσιών της Tourix, με εξειδίκευση στην συλλογή και ανάλυση των δεδομένων αλλά και την εξαγωγή αξιοποιήσιμης πληροφορίας για την υποστήριξη στρατηγικών αποφάσεων. Τόσο εσωτερικά υποστηρίζοντας την ανάπτυξη της ομάδας της Tourix, αλλά και εξωτερικά προσφέροντας υπηρεσίες data analytics σε συνεργάτες για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ακόμα, οι έρευνες του τμήματος, οι οποίες έχουν κοινοποιηθεί σε σημαντικά μέσα ενημέρωσης και έχουν αξιοποιηθεί από φορείς του τουρισμού, αποτελούν κρίσιμη πηγή για τη λήψη αποφάσεων σε αυτόν τον δυναμικό κλάδο.

  • Τάσεις ταξιδιωτικής ζήτησης – ΤΟΠ προορισμοί

Παρακολουθήσαμε το ενδιαφέρον ταξιδιωτικής ζήτησης για διαμονή από το 2019 έως το 2022 σε διάφορα ελληνικά μέρη, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Νάξος, η Ρόδος και η Κέρκυρα. Σημαντική αναφορά στα δεδομένα αυτά έγινε στην εκπομπή «Μέρα με Χρώμα» της ERT, αναδεικνύοντας τη σημασία της τουριστικής ανάλυσης στην ελληνική κοινωνία.

Το Φεβρουάριο του 2023, διεκπεραιώσαμε την Έρευνα: Τάσεις Ταξιδιωτικής Ζήτησης για την ευρύτερη περιοχή της Σητείας – Οι ΤΟΠ χώρες προέλευσης ανά προορισμό που σκόπευε στην αξιοποίηση και ανάλυση δεδομένων προκειμένου να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τις ταξιδιωτικές τάσεις για τη Σητεία. Όπως δήλωσε ο Σταύρος Κεφάλας, co-founder της Tourix, “Με βάση και την πρόσφατη έρευνα του European Travel Commision (Φεβ’ 2023), πλέον, το ποσοστό των Ευρωπαίων ταξιδιωτών που επιζητούν να ταξιδέψουν και να απολαύσουν Φύση & Τοπία είναι ολοένα και αυξανόμενο. Οι τοπ εμπειρίες που θέλουν να ζήσουν είναι σε σχέση με α) Δραστηριότητες στη Φύση, β) Γαστρονομικές Εμπειρίες, γ) Εμπειρίες που τους φέρνουν σε μεγαλύτερη επαφή με τον τοπικό πληθυσμό. Οι ταξιδιωτικές τάσεις αυτές δύναται να αποτελέσουν μια ευκαιρία για τον προορισμό της Σητείας, που με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και το Γεωπάρκο Σητείας δύναται να γίνει ακόμη πιο ελκυστικός για ταξιδιώτες από τις κύριες αγορές του: τις χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης.”

Επιπλέον, εξετάσαμε τους ΤΟΠ Προορισμούς στο Εξωτερικό που αναζήτησαν οι Έλληνες Ταξιδιώτες για τον Ιανουάριο 2023. Μελετώντας τα δεδομένα αναζητήσεων στη Google, παρέχουμε χρήσιμες πληροφορίες για τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών ανά χώρα και πόλη προορισμού στο εξωτερικό. Αυτή η έρευνα είναι ακόμη ένα παράδειγμα της δέσμευσής μας στην ανάλυση δεδομένων για την κατανόηση των ταξιδιωτικών τάσεων και των αναγκών των ταξιδιωτών.

Μέσω της ανάλυσης των δεδομένων από τις διαδικτυακές αναζητήσεις που διεξήγαγαν οι χρήστες από Ελλάδα κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού 2023 (Περίοδος: 1 Ιουνίου – 31 Αυγούστου 2023) μπορούμε να αναγνωρίσουμε σημαντικά στοιχεία σχετικά με τις τάσεις στην ταξιδιωτική ζήτηση των Ελλήνων ταξιδιωτών για προορισμούς του εξωτερικού. Έρευνα: Οι ΤΟΠ 10 Προορισμοί στο Εξωτερικό που αναζήτησαν οι Έλληνες Ταξιδιώτες την περίοδο του φετινού καλοκαιριού (2023). Η έρευνα βασίστηκε στον όγκο αναζητήσεων στη Google από χρήστες του διαδικτύου στην Ελλάδα για διαμονή στο εξωτερικό.

  • Δεδομένα για τα αεροδρόμια της Ελλάδας

Η Έρευνα για τα Αεροδρόμια της Ελλάδας επικεντρώθηκε στην ανάλυση των βαθμολογιών αξιολόγησης από τους ταξιδιώτες. Αναδεικνύοντας τα υψηλότερα και χαμηλότερα σημεία, καθώς και τα θετικά και αρνητικά στοιχεία κάθε αεροδρομίου στη λίστα. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που στοχεύει στην ανάλυση δεδομένων προκειμένου να εξαχθούν σημαντικά συμπεράσματα για τον τουρισμό και τα περιθώρια βελτίωσής του. Τα στοιχεία της έρευνας λήφθηκαν υπόψη από την τοπική διοίκηση για την ανάδειξη και βελτίωση του Αεροδρομίου Σητείας και έφτασαν μέχρι τα έδρανα της Βουλής.

Α’ Εξάμηνο 2023: 11.000 χρήστες του διαδικτύου αξιολογούν τα αεροδρόμια της Ελλάδας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Η νέα ανάλυση της Tourix, εστιάζει στα αεροδρόμια της Ελλάδας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση για το Α’ Εξάμηνο του 2023 και στις αξιολογήσεις που έλαβαν από περισσότερους 11.000 χρήστες του διαδικτύου. Η συγκεκριμένη έρευνα της Tourix αποτελεί μέρος των εργαλείων Επιχειρηματικής Ευφυΐας που αξιοποιεί η εταιρεία με σκοπό την ανάλυση δεδομένων, την αξιολόγηση τους και την εξαγωγή συμπερασμάτων σε σχέση με τον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδιών στην Ελλάδα.

  • Δεδομένα για την Εστίαση στην Ελλάδα

 

Τον Αύγουστο 2023 αναλύσαμε Τις τοπ περιοχές βάσει τζίρου και αριθμού επιχειρήσεων στον τομέα εστίασης στην Ελλάδα: στοιχεία Α’ τριμήνου 2023. Η Ελληνική εστίαση αναδεικνύεται ως κινητήρια δύναμη του τουρισμού και της οικονομίας. Με βάση τα πολύτιμα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, διεξήγαμε περιεκτική ανάλυση για τον αριθμό επιχειρήσεων και τον κύκλο εργασιών στην εστίαση. Εξετάσαμε συνολικά στοιχεία αγοράς και επιχειρηματικότητας, καθώς και την εστιατορική δραστηριότητα ανά περιοχή (περιφέρεια και νομό) για το πρώτο τρίμηνο 2019 έως το πρώτο τρίμηνο 2023.

Τον Δεκέμβριο του 2023, με δεδομένα από την ΕΛΣΤΑΤ παρουσιάσαμε ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις επιδόσεις των περιοχών της Ελλάδας στην Εστίαση για το Γ’ Τρίμηνο του 2023 . Μέσω της ανάλυσης των εσόδων που ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ από τις επιχειρήσεις εστίασης σε όλη την Ελλάδα για το διάστημα Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2023, παρατηρούμε αύξηση στην πλειοψηφία των περιοχών της χώρας σε ετήσια βάση.

  • Βραχυχρόνια Μίσθωση

Το Μάρτιο 2023 στην εκπομπή «Σαββατοκύριακο Από τις έξι» της ERT1, παρουσιάστηκαν τα στοιχεία από έρευνα της Tourix σε συνεργασία με το Παρατηρητήριο Τουρισμού για την πορεία των απευθείας κρατήσεων σε ξενοδοχεία και βραχυχρόνια μίσθωση. Στο πλαίσιο αυτό, προβλήθηκε η έρευνα της Tourix σχετκά με την παγκόσμια τάση όρων αναζήτησης για διαμονή στην Αθήνα στην πλατφόρμα της Google.

Το Μάιο 2023 παρατηρήσαμε πως ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες επιλέγουν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης ως τύπο διαμονής για τις διακοπές και τα ταξίδια τους, με το μερίδιο της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων να ανέρχεται σε ποσοστο 15-20% στο σύνολο των κρατήσεων που γίνονται σε Ευρωπαϊκό και ελληνικό επίπεδο με βάση τη Τριμηνιαία Έρευνα για τα καταλύματα Airbnb στο δήμο Σητείας Οι τοπ-5 λόγοι που επιλέγουν οι ταξιδιώτες ένα κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι η σχέση τιμής – αξίας που τους προσφέρει, η δυνατότητα να διαμείνουν σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή / τοποθεσία καθώς και η αίσθηση ότι μένουν σε ένα χώρο που θυμίζει σπίτι αντί για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, η ιδιωτικότητα καθώς και ο μεγαλύτερος χώρος που έχουν.

  • Προορισμοι: Σητεία, Κρήτη

Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν μελετώντας τις πρόσφατες δημοσιευμένες έρευνες (Τράπεζα της Ελλάδος, INSETE) για τον εισερχόμενο τουρισμό στην Κρήτη για το 2022. Πιο αναλυτικά γίνεται σύγκριση με το 2019 και επισημαίνονται οι Top 5 αγορές με βάση τη χώρα προέλευσης των ταξιδιωτών (ανά κατηγορία μετρικής). Εισερχόμενος Τουρισμός στην Κρήτη Στοιχεία 2022.

Έρευνα: Τάσεις Ταξιδιωτικής Ζήτησης για την ευρύτερη περιοχή του δήμου Σητείας – Οι ΤΟΠ χώρες προέλευσης ανά προορισμό για το Α’ Εξάμηνο 2023. Η συγκεκριμένη έρευνα της Tourix αποτελεί τμήμα των εργαλείων Επιχειρηματικής Ευφυΐας (Business Intelligence) που χρησιμοποιούνται στον προορισμό της Σητείας για αξιοποίηση και ανάλυση δεδομένων με σκοπό την αξιολόγηση και λήψη κατάλληλων αποφάσεων που σχετίζονται με τον τουρισμό στην περιοχή.

Τον Οκτώβριο του 2023 συμμετείχαμε στη διοργάνωση της Περιφέρειας Κρήτης, με τον τίτλο “Νησιά-Ελκυστικοί Προορισμοί της Μεσογείου” ή αλλιώς “SMART TOUR.” Το event περιλάμβανε ενημερωτικές συναντήσεις στις Περιφερειακές Ενότητες Λασιθίου, Ρεθύμνου και Χανίων. Κατά τη διάρκεια αυτής της εξαιρετικής εκδήλωσης, ο Σταύρος Κεφάλας, συνιδρυτής της Tourix, προέβη σε μια ενδιαφέρουσα εισήγηση με θέμα: “Τα δεδομένα ως εργαλείο στρατηγικής για τους τουριστικούς προορισμούς στην ψηφιακή εποχή – Μελέτη Περίπτωσης: Δήμος Σητείας.” Στο πλαίσιο αυτής της εισήγησης, παρουσιάσαμε με πολύ περηφάνια τις επιτυχημένες πρωτοβουλίες και επιδόσεις μας στον Δήμο Σητείας, ενώ παρευρίσκονταν εξέχοντες εκπρόσωποι του χώρου του τουρισμού, όπως ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες.

Τον Νοέμβριο του 2023 έγινε μέσα από τη συνέντευξη του Σταύρου Κεφάλα, συνιδρυτή της Tourix, στο ραδιόφωνο του τηλεοπτικού σταθμού Alpha στην εκπομπή του κ. Χάρη Ντιγριντάκη με αντικείμενο τον τουρισμό και την επιχειρηματικότητα, συζητήθηκαν θέματα σε σχέση με την αύξηση της επισκεψιμότητας στη Σητεία, τη συνεργασία των φορέων, το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO Σητείας, η ανάπτυξη του αεροδρομίου Σητείας και οι επιχειρηματικές ευκαιρίες που υπάρχουν στον τομέα του τουρισμού στη Σητεία.

Επίσης, πραγματοποιήθηκε έρευνα για τον ρόλο του TikTok στον τουρισμό και τους ελληνικούς προορισμούς. Το TikTok, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης με βίντεο μικρής διάρκειας, αναδεικνύεται ως ένα ισχυρό μέσο στον τουρισμό, επηρεάζοντας τη διαδικασία λήψης αποφάσεων για ταξίδια. Η έρευνα της Tourix αποκάλυψε τους τοπ προορισμούς της Ελλάδας που αξιοποιούν ενεργητικά το TikTok στη ψηφιακή τους προβολή. Το TikTok δεν είναι απλώς μια πλατφόρμα για ψυχαγωγία αλλά και για αναζήτηση ταξιδιωτικών ιδεών και νέων προορισμών. Μελέτες δείχνουν ότι οι χρήστες επηρεάζονται από το TikTok στην επιλογή νέων ταξιδιωτικών προορισμών και εμπειριών.

  • Ακαδημαικά: Επιστημονικά paper

 

Τον Ιούνιο 2023 είχαμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο Eighth International Conference on Tourism & Leisure Studies που πραγματοποιήθηκε στη Γρανάδα της Ισπανίας, όπου ήμασταν ενθουσιασμένοι να παρουσιάσουμε την έρευνά μας με τίτλο “Price Determinants of Airbnb Listings: A Study of Listings from Four Greek Regions”. Μέσω συλλογής δεδομένων αξιοποιώντας μεθόδους web scraping, και εφαρμογής μεθόδων στατιστικής ανάλυσης αξιοποιώντας δημόσια διαθέσιμα δεδομένα της πλατφόρμας της Airbnb καταφέραμε να εντοπίσουμε τους βασικούς παράγοντες των στρατηγικών τιμολόγησης τους. Η έρευνά μας επικεντρώθηκε στην ανάλυση δεδομένων από τέσσερις ελληνικές περιοχές για να αποκαλύψει τους παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές ενοικίασης διακοπών. Με στόχο να προσδιορίσουμε πώς το πλαίσιο μετά την πανδημία διαμορφώνει τις αποφάσεις τιμολόγησης στη συνεχώς εξελισσόμενη τουριστική βιομηχανία. Η έρευνα έριξε φως στη δυναμική του σύγχρονου τουρισμού και των πρακτικών αναψυχής. Εμβαθύνοντας σε ένα ολοκληρωμένο σύνολο δεδομένων, ανακαλύψαμε τους βασικούς καθοριστικούς παράγοντες που καθορίζουν τις στρατηγικές τιμολόγησης για τους οικοδεσπότες της Airbnb. Οπλισμένοι με αυτές τις πολύτιμες γνώσεις, οι επαγγελματίες του κλάδου μπορούν να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κοινού στόχου τους. Μοιράζοντας τα ερευνητικά μας ευρήματα, δώσαμε το έναυσμα για τη συνεργασία και τον διάλογο μεταξύ συναδέλφων ερευνητών και οργανισμών. Η συγκεκριμένη έρευνα με επικαιροποιημένα στοιχεία παρουσιάστηκε και το Σεπτέμβριο 2023 στο EMAC 2023.

Ακόμα, παρευρεθήκαμε στο συνέδριο H Επόμενη Ημέρα για τουριστικές επιχειρήσεις & προορισμούς, σε περιβάλλον αβεβαιότητας” που διοργανώθηκε από το Τμήμα Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς και το Tourism Excellence Lab – University of Piraeus, αποτέλεσε πλούσια εμπειρία γνώσεων και ανταλλαγής ιδεών. Η παρουσία της Tourix σε αυτό το σημαντικό συνέδριο σηματοδοτεί τη δέσμευσή της στη στήριξη των τουριστικών προορισμών και επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στη διατήρησή τους ανταγωνιστικών σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

  • Άλλες έρευνες

Τον Ιανουάριο του 2023, το Data and Analytics Department της Tourix διεξήγαγε μια έρευνα για το ενδιαφέρον εργασίας στον τομέα των ξενοδοχείων και της φιλοξενίας για το 2022. Η έρευνα αποκάλυψε την υψηλή ζήτηση που παρουσίασε ο κλάδος της φιλοξενίας στην Ελλάδα. Μέσω των αναζητήσεων στην πλατφόρμα της Google, παρατηρήθηκε συνολική αύξηση των ερωτήσεων για τις κύριες ειδικότητες στον ξενοδοχειακό τομέα το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα πιο αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της Innjobs Day, του μεγαλύτερου συνεδρίου ανθρώπινου δυναμικού στην ελληνική ξενοδοχειακή βιομηχανία, που διεξήχθη στις 28 Ιανουαρίου 2023 στην Αθήνα.

Ο οινοτουρισμός είναι μία εξειδικευμένη μορφή τουρισμού με μέλλον στην Ελλάδα. Με βάση τα στοιχεία της έρευνας μας είδαμε πως κάθε χρόνο αυξάνονται οι αναζητήσεις για Wine Tours, Wine Tastings σε οινικές περιοχές της Ελλάδας. Αυτό εξάλλου αποτυπώθηκε και στις αυξημένες κατά 41% διαδικτυακές αναζητήσεις για οινοτουρισμό στην Ελλάδα την προηγούμενη χρονιά, όπως προκύπτει από την Έρευνα για το Ενδιαφέρον των Ταξιδιωτών για Wine tours / Wine Tasting στην Ελλάδα, η οποία αντανακλά την ανοδική διαδρομή της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού στη χώρα μας. Βάσει των αναζητήσεων χρηστών στην πλατφόρμα της Google, παρόμοια αύξηση, της τάξης του 42%, καταγράφεται και στις αναζητήσεις του α΄τριμήνου του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο. Σημαντικό γεγονός πως η πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), Άντζελα Γκερέκου, αναφέρθηκε στα αποτελέσματα της έρευνάς μας για τον Οινοτουρισμό.

Ιούλιος 2023 Οι σύγχρονες τάσεις σχετικά με τον ταξιδιώτη και τις προτιμήσεις του αποτελούν ένα ζωτικό στοιχείο για την ανάπτυξη επιτυχημένων τουριστικών προορισμών. Για να κατανοήσουμε αυτές τις τάσεις και να προσφέρουμε αυθεντικές εμπειρίες, απαιτείται η αξιοποίηση επικαιροποιημένων στοιχείων που βασίζονται σε δεδομένα. Τα δεδομένα αυτά καταγράφουν τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών και μας παρέχουν μια εμπεριστατωμένη εικόνα των αναγκών, των προτιμήσεων και των αναζητήσεων τους. Από την ανάλυση αυτών των δεδομένων, μπορούμε να αναδείξουμε τις πιο εμπνευσμένες και αποτελεσματικές πρακτικές για να προσελκύσουμε και να ικανοποιήσουμε τους ταξιδιώτες μας. Έρευνες Τουριστικού Κλάδου | Περίοδος: Ιουνίου – Ιουλίου 2023

  • Εργαλεία Google

Το “Things to Do” είναι μια καινοτόμος υπηρεσία της Google που έχει ως στόχο να βοηθήσει τους χρήστες να ανακαλύψουν και να εξερευνήσουν ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων και εμπειριών, τόσο στην περιοχή τους όσο και σε ταξίδια. Αξιοποιεί τη δύναμη των προηγμένων αλγορίθμων, της μηχανικής μάθησης και της δέσμευσης της κοινότητας για να παρέχει εξατομικευμένες συστάσεις, επιμελημένες συλλογές και απρόσκοπτη ενσωμάτωση με άλλες υπηρεσίες της Google. Συγκεντρώσαμε τις πιο σημαντικές πληροφορίες εδώ: Τι είναι το Google Things To Do και πώς οι εταιρείες παροχής δραστηριοτήτων μπορούν να επωφεληθούν από αυτό;

Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που συνέβη τον Ιούλιο του 2023 ήταν η μετάβαση από το Google Analytics Universal στο Google Analytics 4 (GA4). Αυτή η αναβάθμιση φέρνει μια νέα εποχή στην μελέτη των δεδομένων του ψηφιακού περιβάλλοντος, εξοπλίζοντας τις επιχειρήσεις με μια βαθύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς των χρηστών και βελτιωμένες ικανότητες λήψης στρατηγικών αποφάσεων. Αναλύσαμε κάποιες βασικές αλλαγές και βελτιώσεις που φέρνει το GA4 στο τραπέζι, συγκρίνοντάς το με τον παραδοσιακό χώρο του Universal Analytics. Νέα Εποχή Αναλύσεων: Google Analytics 4 vs Universal Analytics

Στο συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο του ψηφιακού μάρκετινγκ, είναι κρίσιμο οι επιχειρήσεις να παραμένουν μπροστά στις εξελίξεις.

 

Σχετικα με τις έρευνες

Οι έρευνες αποτελούν σταθερό κομμάτι της Tourix στα πλαίσια του Digital Tourism Marketing, με σκοπό την ανάλυση δεδομένων και την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων σε σχέση με τον κλάδο των ταξιδιών και του τουρισμού.

Welcome to Tourix!

Tourix is a digital marketing agency with a holistic approach on B2B services exclusively for Travel & Tourism industries, followed by a solid portfolio. We actively contribute in favour of our partners’ brand awareness, marketing & sales strategy, as well as profitability by utilizing New Technologies, while our solutions-oriented team of experts always try to expand the limits of traditional marketing norms.